Australie 2 + Nepal - Reisverslag uit Bandipur, Nepal van Robert Bruijn - WaarBenJij.nu Australie 2 + Nepal - Reisverslag uit Bandipur, Nepal van Robert Bruijn - WaarBenJij.nu

Australie 2 + Nepal

Door: robert en ryanne

Blijf op de hoogte en volg Robert

14 December 2012 | Nepal, Bandipur

Australie deel 2
We zitten in Nepal! Een redelijk aantal mensen wisten het te raden, echter ook Tibet, China en een aantal zuid amerikaanse landen scoorden hoog. Het is even wennen aan de temperatuur als de zon onder gaat, maar ook dat heeft weer zijn charme (bij de openhaard, samen onder dikke dekens)

Maar eerst nog even terug naar Australie. Na Noosa zijn we afgereisd naar Brisbane. Hier woont een oud vriendje van Robert en we mochten bij hem in de straat ‘kamperen’ en verder tafelden we bij hem in de tuin. Gezellig!.Brisbane is een leuke stad. We hebben hier wat rondgedwaald en een mooi museum bezocht. New South Wales is duidelijk drukker bevolkt dan Queensland. Zowel de Sunshine coast boven Brisbane als de Goldcoast onder Brisbane kenmerkt zich door eindeloos mooie stranden, met vele dorpjes. De een wat gezelliger dan de ander. En we verbazen ons over de enorme capaciteit aan huisjes, appartementen, motels en alles wat maar met verhuur en vakantie te maken heeft. Het lijkt wel of heel Australie zich, zeker in het weekend, verplaatst en ergens iets huurt.
Wij maakten de eerste stop na Bribane bij het waterpretpark. Inmiddels zijn we experts in waterpretparken en weten we alles van de Kamikaze, Tornado, de Macaroni, de slow river, de Blackhole en ga zo maar even verder. We hebben enorme pret en rennen van de ene naar de andere attractie. En om 17 uur hebben we het dan goed gehad. Vanuit daar zijn we naar Byron Bay gereden, een oud hippy dorpje met gezellige winkeltjes en cafeetjes. Wel allemaal piepklein dus je hebt het dorp snel gezien. De kinderen hebben er nog een surfles genomen (immers Baron Bay staat bekend om zijn goede golven), en ook Jikke kon al redelijk blijven staan. Via Coffs Harbour zijn we vervolgens naar Myall National Park gereden. Hier hadden we wederom een heerlijk plekje, midden in het park, ditmaal aan een meer, met 2 andere verdwaalde kampeerders en verder alleen maar rust en stilte om je heen. Dit blijven echt de mooiste plekjes. Vanwege de kinderen ontkomen we niet aan regeliere campings (en natuurlijk ook even douchen, stroom laden, water bijvullen etc etc), echter die halen het niet bij de plekjes in een nationaal park. Ze liggen allemaal prachtig en vaak zijn er weinig andere mensen. En zonder stroom is er minder focus op alle apparaten en wordt er gespeeld (met verrassend veel creativiteit), gevist of gewoon ouderwets verveeld.
Vervolgens zijn we via Hunters Valley, een wijngebied, naar de Blue Mountains gereden. Het laatste stukje van de tocht ging door Yengo National Park. En deze was adembenemend: kangaroos, schitterende valleien en mooie uitzichten.
We hebben ze niet geteld maar het aantal nationale parken is enorm. De kunst is om te weten welke je moet bezoeken. Wij hebben er een paar gedaan, maar ongetwijfeld ook hele mooie gemist. Wellicht voor een volgende keer.
De Blue Mountains waren in eerste instantie met name koud en nevelig, maar na 1 dag was dat voorbij en konden we genieten van prachtige vergezichten. We hebben een wandeling gemaakt naar de 3 Sisters. Best ingewikkeld om aan je kinderen uit te leggen waarom 3 rotsen die naast elkaar liggen en niet ergens op lijken, de 3 Sisters worden genoemd!.Vervolgens via de Giant Staircase (900 treden) naar beneden en door het bos weer naar huis. Een prachtige tocht. De laatste nacht met de camper stonden we echt in het Blue Mountain National Park, waar we vergezeld van een aantal kangaroos in de middle of nowhere, onze school lessen hebben gedaan. Een mooie afsluiting!
Onze laatste 3 Australie dagen hebben we doorgebracht in Sydney. Echt een hele leuke en gezellige stad. Ook hier hadden we wederom geluk met het weer en mn het uitzicht van de brug over Sydney Harbour en het Opera House waren indrukwekkend. De laatste avond hebben we erg gezellig gegeten bij een oud collega van Ryanne die sinds kort in Australie woont en werkt.

En nu dus Nepal.Het is wennen zonder de camper.(Het is ook altijd wat, eerst moesten we wennen aan de camper, nu is het wennen zonder de camper!!). Echter het feit dat je niet steeds je koffer hoeft in en uit te pakken was wel erg lekker. En het was gewoon gezellig, zo met zijn allen in zo’n klein huisje. Dus dat gaan we zeker nog een keer doen. Nepal is anders dan alle eerdere landen die we bezocht hebben tijdens deze reis, en mn voor Robert en de kinderen was het even wennen aan de enorme hecktiek, de kleine steegjes, de geur en toch ook wel de armoede. Maar het anders zijn maakt het ook wel heel erg leuk. We kwamen op 5 december aan en hebben, met behulp van wat hulp Sinten uit NL, pakjes avond gevierd. Onder het genot van heerlijke pepernoten, gevulde speculaas en andere lekkernijen waren de kids erg blij met de kado’s. In Kathmandu hebben we natuurlijk Durbar Square bezocht en mn de sfeer geproefd van de oude stad. Daarna hebben we een aantal dagen net buiten de stad in een cottage gebivakkeerd, weg van de hectiek, lekker wandelen en ontspannen na de drukke dagen van Sydney en de reisdagen. Inmiddels zitten we in Bandipur, een heel oud dorpje gelegen op een bergrug met prachtig uitzicht over de Himalaya. Nu alleen nog wat minder wolken rondom de bergtoppen en we zijn helemaal tevreden.

De voorbebereidingen voor onze terugkomst nemen nu echt wel serieuze vormen aan. De nieuwe aupair is aangenomen, contacten met werk worden intensiever en er komen zelfs al weer wat afspraken in de (werk) agenda’s….
Robert verlangt letterlijk naar huis en haard, de kinderen verheugen zich er enorm op om de vriendjes en vriendinnetjes weer te zien en Ryanne droomt stilletjes van de volgende wereldreis.
Maar eerst nog even genieten van de laatste weken die we samen hebben. Nog een weekje Nepal en dan ter afsluiting nog even lekker chillen op een Thais strand. (na lang wikken en wegen toch besloten voor het strand en niet voor Jordanie). In het weekend van 29/30 december verwachten we te landen op Schiphol……..

Liefs van ons allen.

• 14 December 2012 - 15:33

Jan De Bruijn En Jopie Baijings:

Lieven allen,

Heerlijk weer zo.n heerlijk verslag van jullie te mogen ontvangen. Iedere keer weer proberen wij een voorstelling te maken van de ontdekkingen en bekenden-ontmoetingen in den verre vreemde
    gebieden, landen en plaatsen met alles er op en aan, maar het uitkijken naar jullie fotoreportages zijn voor ons natuurlijk hoogtepunten bij jullie terugkeer. Helaas zullen wij jullie bij terugkomst niet binnen kunnen zwaaien, daar wij v.a. morgen, zaterdagavond naar mandelieu vertrekken om daar de kerst en nieuwjaar door te brengen en komen dan 5 januari 2013 (volledigheidshalve) weer terug. Wij spreken jullie in ieder geval met de jaarwisseling en zo rond de tiende, als jullie bekaf zijn van de vertelde verhalen aan de familie en vrienden, hebben jullie weer een beetje lucht voor ons. Van 16 januari tot 23 januari ben ik in Belgie waar twee nieuwe lenzen worden geplaatst en op 5 februari word ik in Bazel geopereerd en word er een nieuwe prothese in mijn rechter enkel geplaatst. De huidige is losgelaten en kan niet hersteld worden en zou dus vastgezet dienen te worden. Ik ben nu eenmaal een jeugdige onderzoeker en door speur- en netwerk bij een zeer bekende prof. terecht gekomen in Zwitserland in Spitaal bij Bazel. Afgelopen week zijn Jopie en ik op een dag op neer gevlogen voor onderzoek, om redenen dat bij deze specialist een kans bestond dat hij de oude kon demonteren en een nieuwe plaatsen. De specialisten in Nederland gaven mij een procent kans, maar geloofden er niet echt in.
    Het tegendeel is waar gebleken en zo gaat het gebeuren. Tevens zou ik met zijn methode een unicum
    in nerderland zijn. Laten wij het hopen. Met een extra wees gegroetje tijdens de Kerst, moet dat lukken.
    Ja, je vader heeft alles al verteld. Ook ik wens jullie hele fijne feestdagen, geniet van de laatste paar weken en wij kijken uit naar een weerzien in januari. Hele dikke kus en liefs Jopie en opa

• 14 December 2012 - 15:40

(Juf) Jitske:

Hoi allemaal, wat een hoop belevenissen en (reis)ervaringen doen jullie toch op! Een van de kinderen uit mijn huidige klas (voor Jikke wel bekend: Sara) is nu ook op wereldreis, zodoende lees ik momenteel 2 verschillende reisblogs. Jullie zitten ieder in hele andere uithoeken van de wereld, maar hebben 1 ding gemeen en dat is dat jullie als familie heerlijk aan het genieten zijn! Erg leuk om te lezen. Leerzaam ook voor de kinderen, om te zien dat andere mensen op de wereld het minder getroffen hebben. Doet je weer beseffen hoe goed wij het hier hebben! Veel plezier nog in Nepal en Thailand (waar Doris ook naartoe gaat in de vakantie, Jikke!) en een goede terugreis en fijne thuiskomst gewenst. Alle vrienden en vriendinnetjes kijken hier vast ook naar uit! Gr. (juf) Jitske

• 14 December 2012 - 16:17

Anneke Simons:

Wederom leuk en boeiend om het verslag te lezen. Jaloers word je ervan hoor! En Ryanne, je ziet er goed en uitgerust uit op de foto. Gelukkig kerstfeest en een goede thuisreis.......

• 14 December 2012 - 16:37

Marja:

Wat ziet dat er toch allemaal goed uit, al die gebruinde huiden. Gewoon om jaloers op te worden. Fijn om te horen dat de aupair is aangenomen (voor jullie dan). Hele fijne kerstdagen en een goed nieuwjaar. En natuurlijk een goede terug vlucht. Xxxxjes Marja

• 14 December 2012 - 19:37

Harry Heijst:

Weliswaar houd ik niet van een reactie aan iedereen, maar goed ik heb geen keuze.

Met mijn antwoord Hobart voor de prijsvraag, had ik de plank goed misgeslagen. Aan de andere kant kom ik tenminstebniet in aanmerking voor de prijs. Dat wat vast een oude groene Volvo geweest die nu niet meer start.

Waar ik nog steeds geen antwoord op heb gekregen, niet privé noch publiekelijk, is of jullie nu een keer getrouwd zijn. Nu ik de laatste foto van Ryanne gezien heb, lijkt het me verstandig voor Robert om door te zetten teneinde kapers op de kust voor te blijven. Wat kan zo' n diamant nu kosten in relatie tot wat je er voor terug krijgt?

Zag dat Jikke niet meer in toom te houden zal zijn in Nederland.

Groet uit Luxor, Egypt. Mijn verhalen staan op www.winsome.nl zeg maar een concurrerend blog.

Ps Robert je hebt een prachtig blog gemaakt, daar kan ik niet tegen op.

• 14 December 2012 - 19:41

Harry Heijst:

Correctie:

Aan de andere kant kom ik tenminste niet in aanmerking voor de prijs. Dat was vast een oude groene Volvo geweest die nu niet meer start.

• 14 December 2012 - 20:38

Bastiaan En Tessa Pasman:

Lieve Jikke en Lorijn, wij vinden het leuk dat jullie weer bijna thuis zijn.
    We missen jullie en kijken er naar uit om weer samen te spelen. Ik (Bastiaan) wil echt heeeeeeeeeeeeeeeeel graag met je spelen. Tot snel
    Groetjes Bastiaan en Tessa Pasman

• 15 December 2012 - 14:00

Liduine:

Jeetje, wat tof...Nepal! dat trekt mij toch ook wel erg aan. Ik begrijp wel Ryanne, dat je weer aan het dromen bent en zou zeggen...droom lekker verder! Stefanie is weer terug en weg en moets na 4 maanden alweer wennen hier! ze kwam wel terug met een extreem vieze bacterie uit Thailand helaas. Maar nu weer in vliegtuig richting Brazil. Geniet nog intens van alles wat komt, het gewone leven komt toch al (te) snel. Veel liefs, liduine

• 15 December 2012 - 15:25

Karolien Verel:

Lieve allemaal,
    De laatste weken breken aan en er is gelukkig voldoende om voor terug te komen als ik zo alle reacties bekijk. Geniet van jullie laatste belevenissen en een goede thuisvaart,

Groet Karolien

• 16 December 2012 - 14:39

Margreet:

Ja, ik ben blij dat ik jullie na 6 /7 maanden weer in de armen kan sluiten. Ik heb mijn dagen met jullie toch wel heel erg gemist. Merk ik. het was wel heel lang hoor. En ja ik ben apetrots op jullie alle vijf wat een avontuur. en ja wat gun ik jullie deze heerlijke, bijzondere ervaring. Heerlijk nog een weekje la dolce va niente. aan het stand zon en genieten maar. en dan terug naar ons kikkerlandje waar het gewone leven vast toch heel anders door zal gaan na deze ervaring.
    Dikke kus oma. Margreet