Vietnam - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Robert Bruijn - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Robert Bruijn - WaarBenJij.nu

Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Robert

13 September 2012 | Indonesië, Jogjakarta

Vannacht voor het eerst sinds lange tijd weer onder een dekentje geslapen. Heerlijk! Na weken heerlijke, maar soms erg warme temperaturen is het goed toeven op Lake Toba op Sumatra. Het is een prachtig gelegen vulcanisch eiland, wat qua uitzicht bijna Europees aan doet. Al tikkend kijk je uit over het meer en een aantal traditionele batik huizen. We hebben de eerste week school er bijna opzitten en na 10 weken de tijd geheel aan ons zelf te hebben gehad lijkt het dat iedereen ook weer goed gedijt bij wat regelmaat en structuur. De kinderen vinden het leuk om weer aan de slag te zijn en de 'juf en meester' moeten er nog wel even inkomen maar hebben er wel al lol in.

Vietnam was mooi, warm, groot, leuk maar bovenal indrukwekkend. We hebben relatief veel van de oorlog gezien en bezocht en mede doordat de effecten nog steeds zo zichtbaar zijn, maakte het veel indruk. We hebben zowel in Hanoi als HCM een museum bezocht en met name het oorlogsmuseum in HCM was aangrijpend. De effecten van code orange , de vloeistof die de Amerikanen over het land spoten, zit nog steeds in de DNA van de huidige bevolking met allerlei zichtbare gevolgen bij geboorten als gevolg. De mannen hebben daarnaast ook de demilitarized zone bekeken tussen noord en zuid Vietnam en natuurlijk zijn we ook bij de tunnels geweest. Na alle natuur van de eerdere landen was het goed om ook weer eens wat meer cultuur en historie tot ons te nemen.

Daarnaast was Vietnam ook anders dan daarvoor omdat we samen gereisd hebben met Maud en Niek, vrienden uit NL. Het voegde makkelijk en de kinderen vonden het heerlijk om wat vriendjes van thuis te zien. En wij vonden het gezellig om weer bij te praten. De enige die er soms van bekaaid af kwam, was Jikke, als enig meisje met 5 oudere jongens. Al met al heeft ze zich kranig geweerd en de vraag is hoe de jongens zich er door heen geslagen hadden als een van hen 2,5 week met 5 meiden op reis was geweest?
Vietnam is groot, heel groot. Het (openbaar) vervoer is redelijk, maar de wegen zijn niet meer dan 2 baans, dus het tempo is laag waardoor je er lang over doet om relatief korte afstanden te overbruggen. Hierdoor heb je soms wel het idee dat je veel tijd aan het reizen kwijt bent (achteraf kan je je als je 3 weken hebt, beter beperken tot noord of zuid vietnam). Verder lijkt het land qua natuur redelijk op Thailand en Laos. Veel lime stone bossen, veel rivieren, straten met eindeloze bebouwing en dan met name winkeltjes (je vraagt je af wie waar wat koopt en de houdbaarheidsdatum checken als je iets koopt is geen overbodige luxe), in alle huizen staat de hele dag een TV aan (zelfs de meest eenvoudige en/of armoedige huizen hebben een joekel van een schotel naast het huis of op dak staan) en de trotse eigenaar van een scooter parkeert deze per definitie in de bijna altijd lege woonkamer. En ook in deze landen heeft de mobiele telefoon zijn weg gevonden (soms zelf al de Iphone), zelfs bij die mensen waar wij ons misschien nog eerst zouden afvragen of we een mobiele telefoon willen of bv een iets meer aangekleed huis. Een groot verschil met Thailand is het grote aantal scooters en een totaal gebrek aan stoplichten wat mn in de grote steden tot hilarische taferelen leidt. Iedereen steekt gewoon maar over, op rotondes is er geen richting en/of voorrang en met een beetje geluk storten ook de voetgangers, al dan niet met de emmers met verkoopwaar zich er gewoon tussen.

Na een mooi bezoek aan Sapa, met vele bergvolken en prachtige rijstvelden die dakpansgewijs op de berg 'liggen' hebben we Halong Bay bezocht. Helaas gaat een deel van de charme hier verloren door het enorm aantal toeristen die als tonnetjes vis voor 24 uur op een boot 'geduwd' worden. De boot vaart vervolgens 15 km de zee op, laat de toeristen los bij een hele mooie grot en de liefhebbers mogen ook nog max 30 minuten zwemmen. Gelukkig werd voor ons veel goedgemaakt door de prive boot die we met zijn 10en hadden. Kajuiten voor 2 personen, heerlijk eten en een prachtig uitzicht bij zonsopgang en zonsondergang. Via Hue zijn we daarna voor een aantal dagen neergestreken in Hue An, een heerlijk stadje met eindeloze kroegjes, cafeetjes, winkeltjes, strand en historische huizen uit de tijd dat deze plaats nog een havenstad was. Ook hebben we hier 2 dagen gekampeerd op Champ eiland. We kregen even het 'vis in de ton idee' gevoel, echter toen de overige toeristen na de lunch weer naar het vast land terug keerden bleven wij als enigen achter en kon het echte genieten beginnen. Ter afsluiting hebben we de Mekong Delta bezocht. Het geboekte hotel bleek in eerste instantie volledig onvindbaar en onbereikbaar en met een niet engelse sprekende chauffeur is het dan best moeilijk zoeken. Uiteindelijk slaap je dan op een prachtig plekje waardoor je je nogmaals realiseert: de aanhouder wint en zeker in deze landen niet gelijk opgeven.

• 13 September 2012 - 12:02

Liduine:

heerlijk! eerst de brief van Steef, nu van jullie...in gedachten reis ik zo toch ook een beetje door Azie. Leuk dat les geven! leer je zelf ook weer de regels van de nederlandse taal... Geniet en heerlijk die mooie verhalen, veel liefs

• 13 September 2012 - 12:12

Jopie En Jan:

Lieve schatten,
    Dank voor wederom zeer uitgebreide informatie. Ik kan me voorstellen dat "schooltje spelen" best weer een andere inspanning is, maar wel uitdagend. Zijn de kids niet bang van al die enge beesten die ik op de foto's tegenkom?? Zo te zien niet. Was de verjaardag van Jelle gezellig? Nu op naar de verjaardag van Lorijn!
    Geniet van alles want het vliegt voorbij. Al zo'n drie maanden zijn jullie nu onderweg.. het gaat hard!
    Hele dikke kussen van ons.

• 13 September 2012 - 12:21

Monique:

Lieve familie, wat leuk, weer een update!! Deze reis zullen de kinderen (en ook jullie) natuurlijk nooit meer vergeten. Een mooi cadeau, om zo'n ervaring aan je kinderen te geven.

Geniet nog, en succes met schooltje spelen! Liefs, Rein en Mo.

• 13 September 2012 - 14:34

Silvia:

Lieve familie,

Leuke om te lezen dat alles goed gaat, en dat jullie genieten van mooie landen en rijke geschiedenis verhalen.

Ik wens jullie nog heel veel plezier met rond reizen en alles te blijven ervaren van wat elke land te bieden heeft.

Dikke knuffel, vooral Jikke, die al mijn begrip heeft als "enige meisje" tussen al die stoere boys!

Liefs,

Silvia

• 13 September 2012 - 15:40

Pim:

Hallo family

Fijn om te lezen dat jullie zo kunnen genieten van jullie indrukwekkende reis.

Blijf met belangstelling en plezier jullie reisverslagen lezen.

Wees lief voor elkaar

Groetjes Pim

• 13 September 2012 - 16:43

Marijke:

Ha lieve allemaal,

Leuk weer wat te lezen over jullie avonturen. Ga zo door.
    Veel liefs

• 13 September 2012 - 18:54

Dicky Koens:

Wat heerlijk om al die verslagen te lezen, net of je er een beetje bij bent!
    Ben uiteindelijk zelf in Griekenland terecht gekomen en ga morgen naar Singapore voor de roll-out van Altea - spannend!
    Geniet maar lekker verder, dit neemt niemand jullie meer af enne ... succes met school!
    Lieve groetjes Dicky

• 14 September 2012 - 08:43

Karen:

Hoi, leuk hoor om te lezen. En helemaal leuk als je bij de genoemde plaatsen en verhalen zelf een beeld hebt (zo heeft dat "storten in het verkeer in Vietnam" bij mij tot vervoer naar ziekenhuis geleid)
    Jelle, nog heel hartelijk gefeliciteerd!! Hoop dat je een mooie verjaardag hebt gehad! Groetjes, Karen

• 15 September 2012 - 23:12

Nicole:

Hoi allen,
    Wat weer een ontzettend leuk verslag. Jullie maken wel een hoop leuke dingen mee. Geniet ervan.
    Groetjes Nicole

• 20 September 2012 - 12:50

Jeffrey Liong-A-Kong:

Hi Ryanne en Robert,

Mooie reisverslagen en prachtige foto's!
    De verslagen zijn zo beeldend geschreven dat ik ook meereis en geniet van de prachtige natuur.

Het meest bijzondere is de ervaring die jullie de kids meegeven!
    Terug in Nederland zullen ze bewuster, wijzer en rijker zijn.

Wens jullie nog heel veel mooie ervaringen samen!

Vrolijke groeten,

Jeffrey

• 21 September 2012 - 16:28

Harry Heijst:

Lieve Ryanne en Robert,

Ik heb voor de eerste keer een reisverslag gelezen en heb eigenlijk niets bijzonders toe te voegen. Wel herken ik punten van mijn eigen reis in 2010, zoals het lastige, langzame en vooral gevaarlijke reizen. Over Vietnam ben ik alleen maar heen gevlogen in minder dan een uur, maar in Aceh veel in de auto gereden ook 's nachts en toch leef ik nog. Ben benieuwd in welk land jullie nu uiteindelijk zullen trouwen. In de Volvo zal ik binnenkort een ritje maken, zodat niet alle onderdelen zullen verroesten. Groeten uit Amsterdam.

• 21 September 2012 - 22:01

Heather:

So leuk om te lezen over jullie reis, en ook om de prachtige foto's te zien!!

Geniet al de mooi landen en success met skool!! Ik hoop dat de verjaarsdag ven Jelle was heel leuk?!!!

veel liefs

Heather

• 22 September 2012 - 12:50

Monique:

Beste Familie,

Nieuwsgierig geworden door het stukje in Kerknieuws heb ik jullie verslag gelezen en foto's bekeken.
    In één woord geweldig! Wat een ervaring voor jullie als gezin en waarschijnlijk life changing.

Nog een geweldige tijd!

Hartelijke groet,

Monique
    Breukelen

• 23 September 2012 - 22:00

Martijn:

Lieve Ryanne en Robbert,

Leuk om zo op de hoogte te blijven. Jawel, ook bij mij werkt het! Het leest als een spannend boek. De indrukken moeten overweldigend zijn, zeker voor de kinderen. Veel plezier en we zijn benieuwd wat deze volgende bestemming te bieden heeft. Speciale groet van Kim aan Jikke, maar natuurlijk veel avontuur voor jullie allen gewenst.

Janine en Martijn

• 25 September 2012 - 12:51

Margreet:

Lieve mensen.
    Ik keek even of er alweer een nieuw verslag van jullie was. Ben heel benieuwd naar jullie verhalen.Veel liefs en bijna de verjaardag van Lorijn spannend.
    Liefs Margreet

• 26 September 2012 - 12:45

Bouwien:

Lieve luitjes, wat een mooie avonturen en verhalen, wat moet dat toch te gek zijn, die toeristen gaan weg en zijn blij als ze een half uurtje genieten van een mooi plekje, en jullie hebben gewoon de tijd er dagen van te genieten als je dat zou willen... wat een feest. Wat een indrukken voor de kinderen ook, nee dat zullen ze inderdaad nooit meer vergeten, al zijn ze nog best jong, dit is on-uitwisbaar. Denk dat alle lezers stiekem wel even willen inhaken voor een weekje of wat... ik natuurlijk ook, en we hebben het natuurlijk heel stoer geroepen, zo van ja we komen langs, maar er is nog weinig actie op het front! Zal het eens in de groep gooien, harde kern misschien? You never now, maar kans is klein. Wij met herfstvakantie naar Barcelona om Tjebbe (die daar voor paar maanden heen is) te bezoeken.. zal op ramblas uitkijken naar het zusje van Ricardo, ha..ha.. Geniet ze en we blijven jullie volgen, veel liefs Bouk

• 26 September 2012 - 13:01

Bouwien:

Wat een foto's! Echt te gek, heb even zitten bekijken...Heb er een paar uitgezocht en naar rest van Club7 gestuurd.. om ze vast warm te maken, ha..ha..

• 27 September 2012 - 09:36

Mascha:

Mijn hemel lieverds wat gaat de tijd snel. Bouk (zat in haar rol) heeft ons gisteren op onze donder gegeven dat G8 ondervertegenwoordigd is op deze site dus bij deze... ben werkelijk heeeeel jaloers wat ziet het er allemaal gaaf uit. Ga onmiddelijk Kuyper kietelen om te kijken of we nog ergens kunnen invliegen. Wat is jullie verwachtte programma?
    Dikke zoenen en liefs, Mascha