Sumatra en Java - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Robert Bruijn - WaarBenJij.nu Sumatra en Java - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Robert Bruijn - WaarBenJij.nu

Sumatra en Java

Blijf op de hoogte en volg Robert

29 September 2012 | Indonesië, Ubud

Sumatra door Jelle

Als eerste gingen we naar Bukit Lawang. Dat is een heel leuk, klein dorpje, gebouwd langs een rivier. Met heel veel leuke hotels en questhouses. De eerste dag zijn we de jungle in geweest. Daar hebben we 15 orang-oetans gezien, thomas cook aapjes en een Gibbon. De meeste orang-oetans hadden een baby orang-oetang bij zich. (kleine orang-oetangs blijven bij de moeder tot hun 6 of 7e jaar. Dan pas kunnen ze zelfstandig leven). We mochten ze eigenlijk niet voeren maar dat hebben we toch gedaan. Het leek ook of ze verwachtten dat we ze eten zouden geven. Toen we bijna op het eind van de tocht waren, stopten we nog 1 keer om orang-oetangs te voeren. Er zaten 1 grote en 1 kleine orang-oetang in een boom. Het kleintje zat boven in de boom en durfde niet naar beneden. Dus gooiden onze gids rambutans (dat is fruit) omhoog. Toen ving de kleine orang-oetang het fruit en toen sprong de grote op de kleine (dit was haar dochter) om het eten af te pakken. (Ik vond het zielig voor de kleine orang-oetang).
De dag erna gingen we heel vaak met een autoband (binnenband) de rivier af, die een hele sterke stroming had. Dat was super leuk.
Na Bukit Lawang zijn ze naar Lake Toba geweest. We moesten een hele dag in een auto voor maar 300 kilometer want er zijn geen grote wegen hier en het gaat dus heel langzaam. Toen zijn we met de boot naar Tuk-Tuk gevaren, dat is een eiland aan een eiland op het meer. We zaten in een heel leuk hotel aan het meer en we zijn met de scooter over het eiland gaan rijden. Ze hebben daar hele mooie huizen op palen (batik huizen). Hier hebben we ook de eerste schoolweek gedaan. Dat was wel leuk. Vervolgens zijn we met het vliegtuig van Medan naar Bandung, op Java gevlogen.
Groetjes Jelle

Java door Jikke
Lieve allemaal
We gingen met de trein van Bandung naar Yogyakarta. We zaten in de trein en als je op de WC zat dan plas je in een gat net zoals bij heel veel andere WC's hier in dit land. Je kan niet doortrekken maar je moet met een emmertje, water uit een bak halen en dan de WC omspoelen. Als je in de trein naar de WC ging, kwam het gelijk op de rails. Als de trein dan wegreed van het perron, had het geen nut om door te trekken.
Jelle was jarig op 10 september en voor zijn verjaardag hebben we geen taart gegeten maar yogurt ijs met kitkat, m en m's, kiwi en aardbei. En daarna een donut. En daarna zijn we naar de speelhal gegaan. Daar kon je schieten en met ballen gooien in een net en daar kon je tickets mee verdienen en daar kon je achter de bar een kadootje voor krijgen. En toen gingen we naar McDonalds waar ik kip nuggets en patat heb gegeten.
We gingen naar de Borobordur om 5 uur 's nachts. De tempel was heel groot en er waren heel veel budha's zonder hoofd. Toen ging papa foto's maken met ons hoofd op de budha.
Wij gingen daarna naar de Bromo en toen gingen we in een huisje slapen. De volgende dag gingen we om 3 uur op staan en toen kwam de jeep ons halen en gingen we boven naar de top. Hier was het heel erg koud. We moesten wachten op de zonsopgang. En toen gingen we weer terug naar de jeep en naar de krater. Gelukkig mochten wij op een paardje naar boven en het laatste stuk gingen we op een trap met heel veel zand. Je moest heel hoog klimmen. Vanaf de rand van de krater zag je blauw binnenin. Heel mooi. We zaten met 20 man in een mini busjes waar je eigenlijk maar met 10 man in kon. We zijn ook naar de zilvermarkt geweest met een riskjaa, dat is een fietstaxi. daar kan je met 3 personen in , met eentje op schoot. Toen we bij de zilvermarkt kwamen gingen wij naar binnen en gingen de mannetjes in hun karretjes snurken.
kusjes Jikke

• 29 September 2012 - 15:29

Esther:

Jemig wat een gave reis. Dit is toch echt bijna onwerkelijk. Kom net van het hockeyveld, loop ik me druk te maken dat we net verliezen. Wat een fantastische reis maken jullie met elkaar en wat een schat aan ervaring voor de kinderen en voor jullie. Geniet en hou ons op de hoogte.

zoen, Geert, Esther en Tim

• 29 September 2012 - 18:36

Roel:

Super hoor al jullie verhalen. Jullie maken een hele boel mee en jullie foto's op de rivier zijn echt tof. Was vast een hele leuke dag. Geniet van jullie mooie reis en heel veel succes met schoollessen van papa en mama.
    Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal.

Groetjes, Anton en Roel

• 30 September 2012 - 00:38

Edwin Kemper:

Lieve mensen daar,

wat een waanzinnige verhalen en foto's krijgen we hier allemaal binnen. Ben wel behoorlijk onder de indruk en zeker ook jaloers. Leuk om te zien hoe jullie met z'n allen zo genieten. En dan te weten dat het einde nog lang niet in zicht is en de kerst en sinterklaas nog moeten komen.
    Nou hier gaat alles z'n gangetje ik ben inmiddels al een aardige "Robert" aan het worden. Ik ben net terug uit de grote stad Amsterdam waar ik een feest had van de Hema met oud collega's waar ik 15 jaar geleden mee heb gewerkt in de tijd dat ik daar nog als etaleur werkzaam was. Erg leuk om mensen na zo een lange tijd weer te ontmoeten en er ook achter komen dat de meeste mensen geen steek veranderen qua uiterlijk maar ook zeker qua doen en laten. Daarna nog lekker een broodje shoarma gehaald en nu zo lekker na bed. Afgelopen week behoorlijk druk gehad en dus lekker even 3 dagen vrij genomen om thuis wat te verbouwen, timmeren en schilderen. Maandag weer aan de bak maar we hebben er nog steeds zin in en de sfeer is okay. Hoop dat ik nog heel wat leuke verhalen van jullie mag lezen en voor nu lekker slapen en morgen............

Liefs en een grote groet van Edwin

• 01 Oktober 2012 - 09:01

Tante Marijke:

Uit de verhalen te lezen blijft het een groot feest voor jullie, en voor ons een mee - reis wereldreis! Geweldig om te lezen telkens en de foto's erbij! En het is pas 1 oktober, nog heerlijk een hele tijd te gaan. Fijne weken op Bali! Lieve Jikke, wat heerlijk om je kaart te krijgen, was ik heel blij mee!
    Liefs, Tante Marijke

• 01 Oktober 2012 - 09:37

Liduine:

wat een goede verhalen!! Ik zie die aapjes helemaal voor me, echt top. Bewaren jullie alle info en tips?? horen we graag... en alles op de bonnefooi? stoer hoor!! Ben enorm jaloers!! Stefanie dwaalt nu ergens in Laos en heeft het ook zo mooi. Doen jullie ook nog huiswerk of schiet dat er bij in? Als je aapjes telt, doe je ook aan rekenen toch??? en qua aardrijkskunde ben je heel veel verder dan alleen nederland! veel plezier, goede reis nog en geniet! veel liefs Liduine, Robert, Stefanie, Stijn en Wisse

• 01 Oktober 2012 - 11:11

Marielle:

Jeeee!! T blijft zo prachtig. Wat moet dat gaaf zijn die oerang oetans zo in t wild te zien. En wat n prachtige foto's weer. Volgens mij hebben jullie t ritme aardig te pakken! Hier wordt t nu echt herfst. Gister hebben we t eiland wat we hebben gehuurd op de Vinkeveenseplassen. leeg gehaald.En de openhaard draait overuren! oh ja jelle nog van harte gefeliciteerd! Met al die apen heb je t bijzonderste partijtje ever gehad! Nou jongens geniet lekker en een dikke kus voor mama! Grtz Marielle

• 01 Oktober 2012 - 15:10

Joyce:

Ha lieve familie!!

Wat klinkt het allemaal geweldig daar! Nu toch ook weer een beetje het nederlandse school-leven oppakken begrijp ik; maar dan wel op een heel ludieke manier: naar school tussen de rijstvelden en met je ouders; life is good!
    Hier alles ok! Aanbouw is klaar dus alles gereed voor buren- en vrouwen-etentjes! Werk is druk maar heel leuk en ook prive is het allemaal meer dan prima..:-). Geniet met volle teugen want de pepernoten liggen hier allaaaaaang in de schappen en de tuincentra zijn alweer bezig met de kerst, ofwel december is in zicht.....wel weer heel gezellig hoor als jullie terug zijn, maar tot die tijd; enjoy life!

Veel liefs,

joyce

• 01 Oktober 2012 - 17:02

Margot:

Wat een geweldige verhalen weer, bedankt dat we mogen meelezen! En zo herkenbaar, krijg toch ook beetje heimwee van de verhalen!