Zweden 2 - Reisverslag uit Stocksund, Zweden van Robert Bruijn - WaarBenJij.nu Zweden 2 - Reisverslag uit Stocksund, Zweden van Robert Bruijn - WaarBenJij.nu

Zweden 2

Blijf op de hoogte en volg Robert

02 November 2014 | Zweden, Stocksund

Waar waren we gebleven....eind mei. Net als in NL waren de laatste school weken hectisch met sportdagen, feestjes, de afsluiting van het schooljaar en vele andere activiteiten. Inmiddels is Ryanne redelijk gewend aan de gemiddeld 5 tot 10 boodschappen die ze per week van school krijgt met verzoeken tot bijdragen aan internationale feesten ( van verkleden tot het bakken van iets lekkers), begeleiding voor huiswerk, aanwezigheid bij fieldtrips, bake sales voor het goede doel en nog vele ander zaken. Ze gaan er waarschijnlijk niet van uit dat er ook nog moeders met kinderen op deze school zijn die wel werken. Gelukkig hebben we Ammy, onze super aupair, die een enorme ondersteuning is. En inmiddels loopt het systeem en besteden we per week redelijk wat tijd om alles te coordineren en voor te bereiden.
De kids kregen half juni vakantie en waren er tegen die tijd echt aan toe. We zijn erg enthousiast over de school en het school systeem echter in combinatie met de NL school is en blijft het zeer uitdagend. Enerzijds door de lange schooldagen en het vele huiswerk, voor zowel de internationale als de nederlandse school, anderzijds doordat alles in het Engels gaat en wij natuurlijk allemaal vinden dat we vloeiend zijn in Engels maar dat opeens niet meer het geval is als je algebra aan je kind moet uitleggen in het Engels of als er een paper geschreven moet worden over het regenwoud of over ancient China. Maar alledrie hebben ze zich er super door heen geslagen en is het met name mooi om te zien dat een tweede school jaar stukken makkelijker gaat. Ze kennen het systeem, spreken goed Engels, hebben hun vriendjes en vriendinnetjes, vinden hun weg makkelijker en ze zijn niet meer 'de new kids on the block'.
De eerste twee weken van de vakantie hebben ze in Stockholm doorgebracht. Er waren van allerlei kampen, lekker spelen en gewoon even niets doen. Eind juni zijn de kids naar NL vertrokken om daar vervolgens twee weken mee te lopen met hun oude klassen. Erg leuk om alle vriendjes en vriendinnen weer te zien maar ook weer wennen om in het NL schoolsysteem mee te lopen. Verder kon er eindeloos gespeeld worden en waren fort en speeltuin weer de grote favorieten. En dan realiseren we ons ook hoe makkelijk het leven in NL of Nieuwersluis is. Dat de kinderen zo op de fiets kunnen stappen, vriendjes en vriendinnen vlakbij wonen en er veel minder hoeft te worden geregeld dan in Zweden.
Vanuit NL zijn we richting Zweden vertrokken voor onze zomer vakantie. We kijken terug op een onzweedse mooie zomer!  Met temperaturen van tegen de 30 graden was het beduidend beter om vakantie te houden in Zweden dan in bv zuid Europa. Wij hadden dus geluk. En de vakantie was heerlijk, maar bovenal simpel. We zijn begonnen in Skåne, zuid Zweden aan de kust. Heerlijk om naar het strand te kunnen om 12 uur 's middags en dan de auto gewoon achter de duinen de kunnen parkeren , door de duinen te lopen en te gaan zitten. Niets geen eindeloze files richting strand, zoeken naar een parkeer plek en je plaats op het strand afbakenen!
Daar staat tegen over dat het moeilijker is om een leuk tentje te vinden om koffie te drinken of lekker te eten.  Het landschap en de stranden zijn prachtig in dit deel van het land en we hebben dan ook heerlijk rond getourd alvorens richting de west kust te vertrekken waar we uitgenodigd waren bij Zweedse vrienden in hun zomerhuis. Echt een huis die je wel in de woonbladen ziet: beetje verweerd, uitzicht over de zee , ingericht als strandhuis en buiten leven. Kortom, heerlijk toeven. De laatste week waren we op Gotland, het vakantie eiland van Zweden ten zuid oosten van Stockholm. Ook hier was het mn simpel. Nergens druk, fietsen, prachtige stranden, pottebakken en natuurlijk, in lijn met de wereldreis, ons 5e waterpretpark aangetikt.
Eenmaal terug in Stockholm stond de familie Pon voor de deur. Een heerlijk bezoek waarbij de 7 kinderen in allerlei samenstellingen van allerlei activiteiten ondernamen, met of zonder ons en we 's avonds grote hoeveelheden eten produceerden voor 11/12 man. Een gezellige boel.
Het bezoek is mooi  gespreid gekomen deze zomer. Eind juni hadden we vrienden uit Amerika over die hun huwelijksreis begonnen in STO, Ryanne heeft Map op bezoek gehad toen de kids in NL waren, heerlijk met zijn tweeen door de stad dwalen, lekker eten en thuis in de tuin genieten van een wijntje. De oma's kwamen net als vorig jaar bij het begin van het schooljaar, en ook de tante en oom van Robert kwamen over om de verjaardagen van de kids te vieren! Stien, Hubert, Anna en Quiriene kwamen in de herfstvakantie. Jikke helemaal blij: na al het bezoek met alleen maar jongens nu eens alleen maar meisjes!  Tim is wederom Jelle komen opzoeken, Heleen kwam met Robert mee voor Lorijn en Emma komt volgende week met Robert mee voor Jikke. Leuk om zo ook de vriendjes en vriendinnetje van de kids hier te hebben en die genieten daar enorm van.
En alle andere weekenden gebruiken we voor ontspanning of om Zweden te verkennen. 21 juni hebben we de langste dag gevierd. Een echte Zweedse traditie waar een paal versierd wordt met bloemen, hij vervolgens rechtop gezet wordt en de aanwezigen dan een soort volksdans gaan doen. Redelijk lachwekkend als buitenstander, maar wel mooi om te zien hoe serieus iedereen hier aan mee doet. Met de boot zijn we verschillende keren de Archepealago in geweest met als hoogte punt een weekend incl kamperen op een van de vele onbewoonde eilandjes. Douchen in zee, barbeque aan en een groot kampvuur. En je bent echt alleen. Zo bijzonder.
In October hebben we, conform de Zweedse traditie paddestoelen gezocht. Zelfs voor Zweedse begrippen hadden we een enorme vangst. En nooit geweten dat er zoveel verschillende soorten zijn....inmiddels zitten ze in wekpotten, hebben we er poeder van gemaakt en is de vriezer gevuld( ook nooit geweten dat je ze kon invriezen....). Onze mini cruise naar Tallin was erg leuk, mede door het bezoek aan het KGB museum en vorige week hadden we een super mooi weekend aan de west kust waar we oa kreeften gevist hebben. Dus ja, we krijgen een goed beeld van Zweden maar belangrijker nog van hoe de Zweden leven en wat hun tradities en gewoonten zijn.
Met de start van de school is ook het sport seizoen weer begonnen. Jelle is inmiddels een redelijk volwaardige handbal speler geworden. Voetbal blijft zijn favoriet maar hij wordt gek van het systeem dat goed en slecht in een team zit ( in wisselende samenstellingen) wat de resultaten niet ten goede komt en dus ook niet de motivatie! Lorijn is uitgegroeid tot een key speler is zijn rugby team en is eenmaal op snelheid niet meer van de bal te krijgen. Icehockey heeft hij helaas moeten opgeven omdat 5x trainen per week niet te combineren is met school. Als alternatief is hij gaan basketballen. Minder belastend en erg leuk. Jikke is tot onze verbazing ( en vreugde) ook gaan rugbyen en heeft het paardrijden helaas moeten opgeven. Het is en blijft moeilijk voor de Zweden om Engels te praten in geval er niet zweeds pratende kindjes in de les zitten en een uur op een paard met slechts 2 of 3 instructies in het Engels is best lang. Daarnaast  hockeyt ze op zondag met een NL clubje en begint straks weer de schaats les. Dus ja we rijden wat op en neer maar gelukkig hebben we niet iedere week competitie.
Robert heeft zijn draai met op en neer reizen goed gevonden en heeft inmiddels ook een redelijk grote sociale kring hier. Hij is een kook club gestart en heeft in combi met het sport programma van de kids een goed en leuk gevuld weekend.
Werk van Ryanne gaat heel goed. De markt blijft sterk in beweging en de concurrentie zit zeker niet stil, maar het lijkt dat we meer grip op de processen krijgen, weten wat er speelt en de neerwaartse spiraal lijkt gestopt.
Naast al deze mooie ervaringen en indrukken, drukt de ziekte van papa  op ons. Na de eerste turbulente maanden heeft hij gelukkig een 'rustige zomer' gehad waar hij zittend in de tuin of serre vele uren heeft doorgebracht met familie en vrienden. Helaas is zijn fysieke gesteldheid hard achter uit gegaan en kan hij niet veel meer. Ryanne probeert zo veel mogelijk bij hem te zijn, balancerend tussen gezin, werk en Nieuwerkerk.

En nu is de klok een uur terug gezet en begint het om 4 uur al te schemeren. Weer even wennen maar ook wel knus. We hopen op een betere/stengere winter dan vorig jaar met bergen sneeuw en veel ijs. Ook deze winter gaat ons ongetwijfeld weer veel brengen. Op allerlei vlakken.
We kijken er naar uit!

Lieve groeten, Robert, Ryanne, Jelle, Lorijn en Jikke

• 02 November 2014 - 15:40

Nicole:

Leuk om jullie verhalen weer te horen. Omdat ik al bij jullie ben geweest kan ik me er van alles bij voorstellen. Veel sterkte met je vader en geniet van elkaar.

• 02 November 2014 - 17:24

Margreet Oma:

Ja een rijk afwisselend leven daar voor jullie.em ik mis jullie een beetje in nederland. Maar ik kom graag vaak naar zweden. om jullie toch te zien en mee te maken
    Dikke kus voor jullie daar in Stocksund. Heerlijke plek.
    Geniet
    Liefs oma

• 02 November 2014 - 19:35

Liduine:

Fijn jullie weer te horen. Mooi beschreven; xx

• 03 November 2014 - 08:00

Judith:

Wow! Klinkt geweldig allemaal!!! Mooie verhalen!

• 03 November 2014 - 08:49

Coise:

hallo lieve familie, goed van jullie te horen met deze mooie verhalen. Heerlijk dat jullie zo van het mooie Zweden genieten, klinkt als ene land wat goed past. Strekte met papa, en wie weet tot gauw, liefs coise

• 03 November 2014 - 09:31

Marja:

Wat ontzettend leuk om weer iets uit zweden te horen.
    Weer veel gedaan en gezien.
    Groetjes aan iedereen en een dikke kus Teun en Marja

• 03 November 2014 - 09:53

Maarten V W:

Wat leuk om allemaal te lezen. Klinkt goed. Mooi dat Robert de Zweden gaat leren koken! Veel sterke met je vader, voor jullie allemaal natuurlijk. Liefs Maarten

• 03 November 2014 - 11:49

Sabine:

Woh, wat fijn om op deze manier meer te horen hoe het met jullie leven in Zweden is.
    Ryan, geniet van je vader,alle sterkte.
    Dikke knuffel uit Loenen,

Sabine

• 10 November 2014 - 11:11

Opa En Oma Jopie:

Dit is toch de manier om te onthouden wat je allemaal zoal doet. Wat een druk leven, maar wat een gezelligheid. Fijn dat het zo goed bevalt en dat de kids zo goed gaan op school, sport en vriendjes.
    Ryanne ik wens je veel sterkte met je vader.
    Dikke kus van Opa en Oma.